SEO – optimalizácia pre vyhľadávače

Cieľom každého podnikateľa, ktorý funguje aj na internete, je vysoká návštevnosť jeho webstránok. Existuje viacero spôsobov, akými to možno dosiahnuť – reklama, internetové katalógy, priame odkazy na iných weboch a podobne, no jedným z najúčinnejších je tzv. SEO (z angl. Search Engine Optimization). Táto skratka sa do slovenčiny zvykne prekladať ako optimalizácia pre vyhľadávače. Ide o veľmi silný marketingový nástroj, ktorý ak je správne nastavený, dokáže pre návštevnosť vášho webu urobiť naozaj dosť.

Čo to vlastne je?

Jedná sa o súbor metód a procesov, ktorých cieľom ja maximalizovať šancu na nájdenie vášho webu prostredníctvom internetových vyhľadávačov.  V drvivej väčšine prípadov používateľov internetu je to Google, používajú sa však aj Yahoo či MSN. Ak si teda takýto človek zadá do vyhľadávača kľúčové slová, resp. frázy, vyhodí mu zoznam najrelevantnejších výsledkov. Ideálne je, ak medzi nimi figuruje aj váš web (za predpokladu, že podnikáte v danej oblasti).

Cieľom SEO teda je zlepšiť viditeľnosť vášho webu (a teda aj vašej značky) na internete, získanie návštevníkov a zvýšenie zisku. Nie je to však iba o tom, aby váš web bol v zozname výsledkov čo najvyššie. Cieľom optimalizácie je tiež zlepšenie užívateľskej skúsenosti.

Ako to funguje?

Laicky povedané to funguje následovne: najväčšie internetové vyhľadávače používajú automatické programy (tzv. crawlery, boty), ktorými neprestajne prehľadávajú široké vody internetu. Tieto skúmajú zdrojový kód a obsah stránok a ten následne vyhodnocujú. Ak ho uznajú za vhodný a relevantný, zaindexujú ho, teda ho zaradia do databázy. Web s efektívne nastaveným SEO je ľahšie indexovateľný a vo výsledkoch vyhľadávania obsadzuje vyššie, lukratívnejšie priečky.

Metódy

Optimalizácia pre vyhľadávače je komplexný nástroj online marketingu a ako taký má teda celú škálu funkčných mechanizmov a techník. Niektoré sú efektívnejšie, niektoré menej, no najlepšie fungujú ako celok. Z tých známejších sú to predovšetkým kľúčové slová a frázy, autorita domény, externé odkazy na web, sociálne signály a podobne. Človek, ktorý sa do SEO patrične vyzná, vie všetky náležitosti nastaviť tak, aby fungovali bezchybne.

Výhody a nevýhody SEO

Ak je SEO stránky v perfektnom stave, tak prakticky nemá žiadne nevýhody. Účinne dokáže zvýšiť návštevnosť a viditeľnosť vášho webu, čo sa odrazí aj na obrate. Zvyšuje sa aj atraktivita stránky z pohľadu potenciálneho umiestnenia reklamy, čo nikdy nie je na škodu.

Snáď jediným negatívom optimalizácie je nekvalitné SEO. V prípade, že je nesprávne nastavené, s návštevnosťou webu vám nepomôže, v niektorých prípadoch dokonca naopak, vo výsledkoch vyhľadávania sa ešte prepadnete.

 

Autor: Šimon Briatka- externý redaktor pre NEOWEB STUDIO 

Ak sa Vám článok páčil, vyjadrite nám podporu zdieľaním:Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInTweet about this on Twitter