Google analytics – praktický návod

Spätná väzba je pre človeka nenahraditeľná a pre podnikateľov to platí stonásobne. Odozva od zákazníkov vám totižto pomáha zdokonaľovať seba a svoj biznis. Napredovať je nevyhnutné, úspešný podnikateľ sa stagnácii vyhýba ako čert krížu. Akékoľvek prostriedky, ktoré vám túto spätnú väzbu pomôžu získať, padnú teda veľmi vhod. Modernému podnikateľovi, ktorý má svoj biznis už aj na internete, preto odporúčame naozaj užitočný nástroj s názvom Google Analytics. Ten vám umožní zozbierať smerodajné dáta o návštevníkoch vašej stránky.

Je určený najmä podnikateľom, ktorých online biznis model neprináša očakávané výsledky – stránka funguje ako má, vizuál je atraktívny, no čísla sú viac než smutné. Možnože to spôsobuje neefektívne nastavená reklama, prípadne to viazne niekde priamo na webe, nech už je problém akýkoľvek, Google Analytics vám ho pomôže identifikovať a následne aj riešiť. Oceniť ho však dokážu aj ostatní, pretože spätnú väzbu, ktorú z neho dokážete extrahovať, môžete následne použiť ako ukazovateľ smeru, ktorým expandovať.

Toto sú niektoré z hlavných otázok, na ktoré vám Google Analytics pomôže nájsť odpovede:

Aká je návštevnosť mojej stránky?
Odkiaľ sem tí návštevníci prišli – bolo to prostredníctvom Google, prípadne odkazom z inej stránky?
V akej lokalite sa nachádzajú – mesto, štát – resp. akou rečou hovoria?

Pripájajú sa primárne prostredníctvom stolových počítačov, mobilu, či tabletov? Na základe akých kľúčových slov zadaných do vyhľadávačov našli moju stránku? Koľko času trávia návštevníci na mojej stránke?
Ktoré stránky môjho webu patria medzi najpopulárnejšie, ktoré sú naopak ignorované?

Ako sa návštevníci na mojom webe pohybujú?

Predtým, ako budete Google Analytics môcť začať používať, je potrebné založiť si účet. Môžete využiť vaše konto, ktoré používate na Gmail, prípadne Google+, či YouTube, nič vám však nebráni založiť si osobitný účet určený primárne pre túto službu. Jednoducho si otvorte webstránku google analytics a kliknite na prihlásenie/resp. vytvorenie účtu.

Na úvod budete musieť vyplniť jednoduchý orientačný formulár, s ktorým nebudete mať problémy – skrátka vložte všetky požadované dáta, nezabudnite najmä na výber najvhodnejšej kategórie podniku a nastavenie správneho časového pásma. Po potvrdení údajov si prečítajte zmluvné podmienky užívania a po ich odsúhlasení máte vytvorený účet.

Teraz je na čase zosynchronizovať váš účet a vašu stránku – to sa deje prostredníctvom tzv. trackovacieho kódu, ktorý dáta z vášho webu odosiela do Google Analytics. Spôsobov, ako tak urobiť, je viacero, každý si musí vybrať ten svoj – existuje variant pre ľudí, ktorí majú vlastnú HTML stránku (manuálne vložíte kód na každú stránku, ktorú chcete sledovať), rovnako je k dispozícii plugin pre stránky vytvorené pomocou CMS, v neposlednom rade sa dá kód aplikovať aj pomocou Google Tag Managera. Odporúčame pridržiavať sa oficiálnych príručiek.

Po nasadení kódu je vhodné cez účet skontrolovať, či dáta naozaj odoberáte – kliknite v bočnom paneli na V reálnom čase, v ďalšom okne navštívte svoju sledovanú webstránku a pozorujte, či vás google analytics zaznamená.

Ak ste už úspešne zapojení, tak v prvom rade si v Nastaveniach účtu skontrolujte, či máte zaškrtnuté všetky odporúčané zdieľania údajov – tento krok je užitočný najmä preto, lebo je obojstranne výhodný ako pre developerov a administrátorov Google Analytics, tak pre vás (získate dôkladnejšie analýzy a dáta). Pozorne si prečítajte všetky popisy pri jednotlivých okienkach, je v nich vysvetlené všetko podstatné, čo potrebujete vedieť. Akékoľvek ďalšie nastavenia odporúčame konzultovať s užívateľskou príručkou a prispôsobiť si ich podľa svojho gusta, neexistuje totižto paušálne riešenie aplikovateľné na každý jeden web.

google analytics - NEOWEB STUDIO

Je nesmierne dôležité porozumieť tomu, čo Google Analytics na vašom webe bude vlastne merať. Tu sa orientujete podľa tzv. metrík (v angl. metric), teda jednotlivých dôležitých ukazovateľov, ktorých je pomerne veľké množstvo, na úvod vám však postačia tie najdôležitejšie z nich.

Popis jednotlivých ukazovateľov v Google analytics

Relácie (sessions) – relácia je v podstate jedna komplexná návšteva stránky, akýsi súhrn všetkých úkonov, ktoré užívateľ na vašej stránke vykoná v nejakom pevne stanovenom časovom rámci. Ten je predvolený na 30 minút, to znamená, že akonáhle užívateľ na váš web príde, spustí sa odpočítavanie – pri každej ďalšej interakcii s webom, či to je otvorenie podstránky, aktivity cez sociálne siete a podobne, sa časomiera reštartuje. Ukončí sa až po tridsiatich minútach nečinnosti – tento interval sa dá v nastaveniach meniť.

Užívatelia (users) – číslo, ktoré vyjadruje koľko unikátnych návštev zaznamenal váš web. Ak jeden užívateľ v priebehu dňa začne na vašom webe dve relácie, v tejto štatistike bude zarátaný iba raz. Užitočné na zisťovanie, koľko rozdielnych užívateľov vašu stránku navštevuje.

Priemerná dĺžka relácie (average session duration) – tento údaj tlmočí, koľko času užívateľ strávi na vašej stránke počas jednej relácie (teda nie neaktivitou). Čím vyššie číslo, tým lepšie.

Zobrazenia stránok (pageviews) – ako už názov napovedá, toto číslo vám prezradí, koľko stránok a podstránok vášho webu si ľudia otvorili – ide o celkový sumár.

Miera okamžitých odchodov (bounce rate) – údaj, ktorý vypovedá o tom, koľko ľudí počas svojej relácie navštívilo len jednu stránku vášho webu. Najčastejšie to znamená, že prišli na hlavnú stránku vášho webu a ihneď odišli, bez akéhokoľvek detailnejšieho prezerania. Tento údaj má tým výpovednejšiu hodnotu (negatívnu, ale s možnosťou reparátu), čím viac podstránok máte.

Jedným z najdôležitejších okien v Google Analytics je Prehľad (v sekcii Publikum). Percentuálne tu máte vyjadrené údaje, medzi ktorými nájdete aj spomínané metriky. Je teda dôležité, konzultovať tento riport čo najčastejšie. Väčšinou platí, že čím vyššie sú čísla pri Reláciách, Užívateľoch a Zobrazení stránok, tým lepšie. V prehľade môžete kontrolovať aj detailnejšie demografické (aký vek a pohlavie majú užívatelia stránky) a geografické údaje svojich návštevníkov.

Rovnako tu môžete zistiť aj to, z akých zariadení ľudia váš web najčastejšie navštevujú. Dôležitým faktorom tu je to, či máte svoju stránku optimalizovanú pre mobilné zariadenia – ak je opak pravdou, štatistiky pri tabletoch a smartfónoch vás veľmi nepotešia.

Google analytics - NEOWEB STUDIO

Cez menu Akvizície dokážete monitorovať to, z akých miest ľudia na váš web došli. Či to boli organické odkazy vo vyhľadávači Google, platená reklama, odkaz na inej stránke alebo vo webovom katalógu, prípadne priamo, teda napísaním, či skopírovaním odkazu vašej stránky do prehliadača. Pre zvýšenie návštev prostredníctvom Google platí staré známe, SEO optimalizácia je kľúčom. Ideálne by bolo, ak by čísla pri jednotlivých zdrojoch návštev boli pomerne vyrovnané – znamená to, že existuje viacero pohodlných spôsobov, ako na váš web naraziť.

Google Analytics - NEOWEB STUDIO

V menu Správanie zasa pozorujete dominantné trendy vašich užívateľov, teda na ktorých stránkach „pristávajú“ (teda si ich otvoria ako prvé – ideálne ak to je hlavná stránka webu) a z ktorých „odlietajú“ (výborné by bolo, ak by to bola stránka ďakujúca za uskutočnenie nákupu). Rovnako sa tu dá zistiť aj to, na ktorých stránkach trávia najviac času a ktoré najčastejšie navštevujú.

Tento článok popisuje iba základnú funkcionalitu a využiteľnosť služby Google Analytics. Jedná sa totižto o komplexný nástroj, s množstvom interaktívnych a užitočných prvkov, ktoré si každý užívateľ dokáže prispôsobiť podľa seba. Oficiálne príručky a skúsenosti ostatných používateľov sú na nezaplatenie. Veríme však, že sme vás dostatočne presvedčili o tom, že pre progresívneho podnikateľa fungujúceho online dokáže byť Google Analytics najlepším priateľom.

A aby sme nezabudli, Google myslel aj na tých, ktorí si nestíhajú pozrieť štatistiky a metriky návštevnosti svojej webovej stránky v desktopovej, teda v PC verzii a preto je k dispozícií aj aplikácia pre obe platformy (Android & iOS) na mobilných zariadeniach.

V prípade, že na svojom webe ešte túto službu nemáte – radi vám so založením, implementáciou a základnym nastavením parametrov pomôžeme.

Kontaktovať nás môžete prostredníctvom facebook-u, alebo emailom na hello@neoweb.sk


Autor: externý redaktor pre NEOWEB STUDIO: Šimon Briatka

Ak sa Vám článok páčil, vyjadrite nám podporu zdieľaním:Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInTweet about this on Twitter