Google AdWords – SEM MARKETING

Reklama je jedným z hybných princípov internetu – stretávame sa s ňou vo forme bannerov, videí, obrázkov, PR článkov, kontextových odkazov a v neposlednom rade aj vo výsledkoch vyhľadávania. Práve poslednému spomínanému sa dnes pozrieme bližšie na zúbok, konkrétne budeme hovoriť o Google AdWords – SEM MARKETINGU, teda reklamnom systéme tohto giganta. V kocke sa jedná o spoplatnenú formu reklamy, kedy si zaplatíte za to, aby sa vaša spoločnosť, resp. váš e-shop objavil na vrchných priečkach vo výsledkoch vyhľadávania.

O čo ide

Google AdWords funguje na princípe pay-per-click (PPC), čo predstavuje model, pri ktorom platíte vždy, keď na vašu reklamu klikne zákazník.  Určite ste si aj vy všimli, že po zadaní určitých slov (najmä takých, ktoré majú komerčný potenciál – rôzne výrobky, služby a podobne) do vyhľadávača vám vyhodilo aj odkazy s maličkou zelenou nálepkou Ad, teda reklama. Toto sú tie linky, za ktoré si človek zaplatil, aby vám ich zobrazilo, akonáhle zadáte do vyhľadávacieho riadku kľúčové slová.

A práve okolo kľúčových slov sa Google AdWords točí. Ak by sa odkaz na e-shop so športovými potrebami zobrazoval pri dotazoch na kávu, zrejme by nepatril medzi úspešné. Zadávateľ reklamy si teda špecifikuje tieto keywords, aby bola reklama kontextuálna – skrátka „k veci“. Práve od toho, ako si kľúčové slová vyberiete závisí to, či reklama uspeje, alebo stroskotá. Tieto výrazy by mali byť pomerne špecifické, no často používané, ktoré jednoducho vystihujú podstatu toho, čo ponúkate – napríklad: kvalitná pražená káva, akciové tenisky Nike, lacné ubytovanie v Bratislave a tak ďalej.

NEOWEB BLOG - Google Adwords

Ako sa vymedziť voči konkurencii

Pamätať je potrebné aj na to, že vaši konkurenti si taktiež môžu zvoliť podobné, alebo dokonca rovnaké kľúčové slová. A tu prichádza na scénu finančný aspekt – v podstate platí, že čím viac si zaplatíte, tým prominentnejšie miesto vo výsledkoch dostanete.Google AdWords je pre túto spoločnosť jedným z primárnych zdrojov zárobku.

V hre sú aj ďalšie faktory okrem toho, nakoľko sú vaše kľúčové slová relevantné. Google AdWords berie do úvahy aj to, koľko návštev ste prostredníctvom odkazu získali v minulých obdobiach, prípadne to, nakoľko súvisiaca je vaša landing page. Napríklad pri spojení lacné tenisky je vhodnejší odkaz priamo na e-shop, než na domácu stránku vašej spoločnosti. Pozícia vášho odkazu vo vzťahu k ostatným sa určuje prostredníctvom tzv. aukcii, v ktorých vyhľadávač automaticky vezme do úvahy všetko potrebné (koľko ste si zaplatili, relevanciu kľúčových slov, landing page a podobne) a zostaví rebríček. Toto všetko sa udeje za taký istý čas, za aký Google bežne vyprodukuje výsledky vyhľadávania – teda za asi štvrtinu sekundy.

Výhody Google AdWords

Medzi výhody tohto systému patrí napríklad to, že s použitím Google AdWords nemusíte čakať na to, až sa váš odkaz prebojuje na vrchné priečky prirodzene, bez priamych poplatkov spoločnosti. Ďalšou devízou je relatívna automatizácia procesu. Nastavíte si maximálnu sumu, ktorú ste za jeden klik ochotní zaplatiť (cost-per-click, teda CPC) a Google AdWords vám v podstate zabezpečí maximálny počet zobrazení/kliknutí v limitoch vášho rozpočtu.

Efektívny je aj targeting – dokážete si nastaviť inzerciu v konkrétnych krajinách, regiónoch a mestách, ktorá sa navyše zobrazí iba ľuďom, ktorí hľadajú presne to, čo ponúkate. A najväčšie plus? Platíte len vtedy, ak niekto navštívi vašu webovú stránku. Teda platí, že žiaden klik = žiaden poplatok.


Autor: externý redaktor pre NEOWEB STUDIO: Šimon Briatka

Ak sa Vám článok páčil, vyjadrite nám podporu zdieľaním:Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInTweet about this on Twitter